onsdag 11. mai 2011

Blomster? Helst ikke.

Jeg vil helst slippe å få blomster på slutten av konserten. Det er vanskelig å bære med seg blomster, særlig når jeg har ei veske med noter i den ene hånda og en dresspose i den andre. Men den viktigste årsaken er at jeg har lyst til at konsertene skal avsluttes med musikk.


For en tid tilbake skrev jeg litt om at konserter ofte varer for lenge etter min smak. En av årsakene til at konserter tar lang tid er at de ofte inneholder mye annet enn musikk. For min del foretrekker jeg at konserten inneholder musikk - og ferdig med det. 


Solister, konsertmester og dirigent tar applaus. Ikke en blomst i sikte.
Jeg har ikke lyst til å høre noen ønske velkommen til konsert med Viksund mannskor og så lese opp det samme som står på trykk i programmet. Jeg er fullstendig klar over at det er Viksund mannskor som skal synge. Jeg har lest plakaten. Jeg har lest programmet. Dette er bortkasta tid.


Jeg vil heller ikke høre noen takke publikum for at de kom og så ønske oss vel hjem. Det er musikken jeg er kommet for å høre, og det er musikk jeg vil ha. Det er jeg søm bør takke for at jeg fikk høre det Viksund mannskor har levert, ikke Viksund mannskor som bør takke meg. 


Jeg vil absolutt ikke sitte etter at den siste applausen har lagt seg og så høre noen fortelle noen velvalgte ord om dirigent eller solister før de får blomster. La meg få nyte det siste stykket musikk. La meg forlate lokalet med gjenklang i musikken i sinn og sjel. Ikke ødelegg den opplevelsen for meg.


Jeg synes blomster er pent og koselig og alt det der, men jeg tror ikke konsertopplevelsen for publikum blir bedre av at jeg får en bukett etter at musikken er ferdig. Musikken kan stå for seg selv. Jeg liker konserter hvor den siste tonen får klinge ut, vi tar applaus og så er det over. De som sitter i publikum er uansett klare til å få på seg yttertøyet, de har lyst på en røyk eller de må tisse.


Amatørensembler har som regel ikke så mye penger å rutte med. Så jeg foretrekker at de sparer de hundrelappene som en konsertbukett koster og heller putter dem inn i notebudsjettet sitt, for eksempel. 


Hvis det ikke går an å unngå blomster, så går det an å dele dem ut under applausen. Det er gjort på sekunder å stappe en bukett i hånda på dirigent eller solist og så utveksle en klem. 


Ved å droppe praten før og etter musikken, kan dere fort spare fem-seks minutter. Det vil de fleste tilhørerene sette pris på. Det er kanskje noen som furter hvis det ikke blir sagt noen ord. La dem furte.







1 kommentar:

  1. Ajå - jeg veit ikke om det finnes noe kor som heter Viksund mannskor. Det er ikke meninga å fornærme noen.

    SvarSlett