
Men noen ganger ender vi opp med å måtte plassere mikrofoner for koret selv. Gjerne i slike tilfeller hvor konsertlokalet låter veldig dødt og vi vil bruke et pa-anlegg (sanganlegg) for å gi litt større klang i rommet.
Du trenger ikke mange mikrofoner (ofte holder det med to). Men de mikrofonene du bruker bør være av en bestemt type. Det du trenger er retningsvirkende kondensatormikrofoner som har en såkalt nyrekarakteristikk (cardioid). Mikrofonene bør ha flat frekvensrespons uten demping i bassregisteret. Hvis disse uttrykkene ikke sier deg noe som helst, bør du spørre om hjelp fra andre.
Konsensatormikrofoner plukker opp lyd på avstand mye bedre enn de såkalte dynamiske mikrofoner. De koster også mer og tåler mye mindre juling. I tillegg trenger de strømforsyning for å virke.
Slike mikrofoner er fine når du synger solo - men altså dårlig egna til å plukke opp lyden fra mange sangere samtidig. Du må ha dem veldig nær lydkilden for at de skal gjøre jobben sin.
Kondensatormikrofoner derimot, kan plasseres langt unna lydkildene, og de har en frekvensrespons som passer bedre for vårt bruk.
Her ser du sammenligning av frekvensresponsen hos en kondensatormikrofon (Oktava 319) og en dynamisk mikrofon (Shure SM58). Som du ser, er det en mye jevnere respons hos kondensatormikrofonen. Det har vi bruk for når vi skal mikke opp koret.
Jeg har funnet fram noen artikler på nettet hvor du kan få noen tips om å forsterke lyden av koret. Der finner du også gode råd om hvor du plasserer mikrofonene i forhold til koret.
- Effective microphone strategies that produce great results with church choirs
- Choir miking (Internet Sound Institute)
- Choir miking (CCI Solutions)
- Choir miking in worship - a standard approach
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar