torsdag 9. juni 2011

ChoralWiki - mer enn gratis noter

I 1998 ble Choral Public Domain Library (CPDL) etablert av Rafael Ornes. Han begynte å legge ut sine egne noteutgaver av gammel musikk, men snart kom det mange andre dugnadsarbeidere til, og arkivet vokste raskt. I 2005 blei ChoralWiki rammeverk for notesamlinga. Nå er det ca 800 enkeltpersoner fra hele verden som har bidratt med noter, artikler, oversettelser etc. til ChoralWiki.

De fleste brukere av ChoralWiki er på jakt etter gratis noter til koret sitt. Og du finner nærmere 13.000 ulike noter for fri nedlasting på ChoralWiki. Men det er også annen mye annet spennende som ligger der. Det er egne sider for hver komponist, med liste over hvilke av verkene deres som er tilgjengelig på wikien. 


Jeg bruker ofte ChoralWiki for å finne oversettelser av tekster. Det ligger også ofte litt grunnleggende informasjon om bruk av teksten. For tida innstuderer jeg en kjerubhymne med et blandakor. Det er en tekst fra en ortodoks liturgi, og språket er gammelslavisk (kirkeslavisk). På ChoralWiki ligger det oversettelser til engelsk, nederlandsk, fransk og gresk


Hvert eneste år dirigerer jeg en del adventskonserter, og selv om programmene ofte består av velkjent repertoar, liker jeg å gi publikum (og ikke minst sangerne) noe nytt og ukjent. På ChoralWiki blir musikken kategorisert, så jeg kan raskt få en oversikt over hvilken musikk som passer i adventstida, og derved få ideer til programmene. 


ChoralWiki bygger på frivillig arbeid. Jeg har selv bidratt med en del noter til arkivet, og var i en periode moderator for CPDL Forums, som er diskusjonsfora for brukere av ChoralWiki. Hvis du har litt tid til overs, kan du kanskje legge noen timer i å hjelpe til. 

1 kommentar: