onsdag 14. november 2012

MuseScore Player for Android

MuseScore for Android viser enkeltstemmer på skjermen
MuseScore Player er en applikasjon for Android som kan vise og spille av noter som ligger på nettstedet musescore.com. Den ble lansert i går ettermiddag (13. november 2012), og jeg har hatt anledning til å teste den ut i løpet av det siste døgnet.

Jeg har tidligere skrivi mye pent om MuseScore (blant annet i denne posten) og musescore.com. MuseScore er program for å redigere noter - du kan kjøre det under Windows, Linux og Mac OS, mens musescore.com er et nettsted der du kan laste opp notene dine og søke etter musikk som andre har skrevet. Jeg bruker dette heile tida. Jeg skriver noter i MuseScore og laster dem opp på nettet slik at sangere kan laste dem ned i ulike formater eller spille av notene direkte i nettleseren sin. Det koster noen kroner i året å ha ubegrensa opplastinger til musescore.com, men det er vel verdt pengene. Hvis du har lyst til å sjekke ut notene som jeg laster opp der, kan du gå til www.musescore.com/maestro.

Jeg har lengta etter en applikasjon som kan vise notene på mobile enheter, og nå er den altså her. Selv om det står noe igjen før den oppfyller alle ønskene mine, er dette lovende greier. Applikasjonen er ikke gratis, den koster ca. 30 NOK. Den tar opp 18M plass og trenger Android 2.3.3 (Gingerbread) eller høyere for å kjøres.

I sin nåværende versjon kan MuseScore Player

  • søke etter og laste ned noter fra musescore.com
  • spille av notene
  • endre tempo på avspillingen - i real time
  • gi metronom-klikk sammen med avspillingen
  • vise notene på skjermen
  • zoome inn i notene (tre nivåer)
  • styres av AirTurn Bluetooth Page Turner for å bla i notene 
Jeg har installert MuseScore Player på en telefon (Samsung Galaxy Nexus) som har 4,65 tommer skjerm, og på et nettbrett (ASUS TF201) med 10,1 tommer skjerm. 

Det går greit å laste ned noter, om enn noe tregt, og når jeg er logget på min MuseScore-konto, kan jeg lett finne fram til det jeg selv har liggende på nettet. Funksjonene for avspilling virker bra - selv med orkestersatser. Sangere i de korene jeg dirigerer har allerede god erfaring med noter på musescore.com, og jeg regner med at mange av dem kommer til å prøve ut denne applikasjonen på telefoner og nettbrett i ukene som kommer. 

Noter fra musescore.com kan du legge til i biblioteket ditt
Applikasjonen er ikke helt pusset i kantene. Den krasjer av og til, og virker også litt uferdig mht. menyer og øvrig grensesnitt.

Det er to ting jeg ønsker meg av MuseScore Player før jeg kan hive papirnotene i peisen. Det viktigste er at jeg trenger å se mer enn en enkelt stemme på skjermen. For enkle korsatser som kan noteres på to systemer, er det ikke noe problem. Da noterer jeg dem i et system med to staver (som for piano-notasjon). Men dersom jeg trenger å se en mer kompleks sats på skjermen, lar det seg ikke gjøre i den nåværende versjonen. 

Dessuten kan MuseScore Player i versjon 1.0 bare vise noter på landskaps-orientert skjerm. Jeg savner å kunne snu skjermen på høykant. 

Nå som endelig MuseScore har finni fram til en løsning for mobile enheter, kommer nok Android-applikasjonen til å bli videreutviklet løpende. En applikasjon for iOS (iPhone og iPad) er forhåpentlig på plass i løpet av en måned. 


MuseScore Player finner du i Android sin Play Butikk eller her: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.musescore.player

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar