onsdag 25. mai 2011

Wikifonia - lead sheets på nettet

Selv om du ikke kjenner termen lead sheet fra før, har du sett dem mange ganger. Det er i form av lead sheets sanger er notert i visebøker. Med andre ord er det ei melodilinje med besifring og sangtekst. 

Wikifonia er en samling av lead sheets som er i kraftig vekst. Det er mange tusen av dem der allerede. Du finner popsanger, folkesanger, jazz, salmer og you name it, og daglig lastes det opp nye sanger. På et eller annet vis klarer Wikifonia å få lisens til å publisere musikken offentlig og gratis.


Når du besøker Wikifonia og ser noter på skjermen din, er de tegnet med MusicXML. Det betyr blant annet at du kan transponere dem direkte på skjermen. Du kan laste ned lead sheets som pdf-dokumenter eller som MusicXML. I tillegg kan du også få transkribert teksten til punktskrift som du kan laste ned. I praksis betyr dette at du kan finne en sang som er notert i F-dur, transponere den til A-dur rett i nettleseren din og laste ned den transponerte utgaven som du så kan skrive ut (pdf) eller bearbeide videre i ditt eget notasjonsprogram. 

Star Dust på Wikifonia
På bildet ser du et eksempel på et lead sheet (Stardust) fra Wikifonia. Sjekk ut hvordan Stardust tar seg ut på nettstedet også.  


Som navnet tilsier, er Wikifonia en form for wiki. Det betyr at du selv kan laste opp dine egne lead sheets til nettstedet. Hvis du har et notasjonsprogram som kan lagre musikken som MusicXML, laster du dem opp med et par tastetrykk. Mangler du slik programvare, kan du for eksempel prøve ut MuseScore - et kraftig notasjonsprogram som også er gratis. 


Hvis jeg må arrangere en popsang på i full fart, sjekker jeg alltid om den ligger på Wikifonia. Hvis jeg finner den der, har jeg allerede spart verdiful tid som jeg ellers ville brukt på å notere melodi og tekst. Da er det fort gjort å skrive inn øvrige stemmer. 

Søkefunksjonene i Wikifonia er ikke blant de beste jeg har sett. Men det er et ungt nettsted, og jeg håper det vil utvikle seg videre. Jeg er dønn sikker på at distribusjon av noter i MusicXML-formatet har en framtid for seg. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar