fredag 20. mai 2011

Audiotool - studio på nettet

Skjermbilde fra Audiotool
Datamaskinene mine har det med å gå i stykker. Derfor forsøker jeg å gjøre så mye som mulig av arbeidet mitt i nettskyen. Og etterhvert er det utrolig hva som kan gjøres på nettet. Tidligere har jeg skrevet litt om SoundCloud, som jeg bruker til å lagre lyd på nettet. Men jeg bruker også nettskyen til å lage selve lydene. 


Audiotool er et komplett  kraftig musikkstudio i form av en web app. Med andre ord kan du lage musikk direkte på nettet i nettleseren din. I Audiotool kan du laste opp lyd du har spilt inn og bearbeide den, legge på effekter, klippe og lime. Du har også tilgang på tradisjonelle (og mindre tradisjonelle) synthesizere, effektmaskiner, trommemaskinermixere og sequencere


I hverdagen min bruker jeg Audiotool til å lage akkompagnement til sang. Enten til bestemte melodier eller til improvisert 


Den musikken jeg lager kan selvsagt lagres på nettet også. På den måten kan jeg ha skisser til musikk liggende tilgjengelig for videre arbeid. Og selv om datamaskinen min krasjer, har jeg ikke mistet arbeidet mitt. 


Hvis du har litt erfaring fra arbeid med fysiske synthesizere og annet leamikk, vil du føle deg hjemme i Audiotool. I så fall vil du kunne orientere deg så og si uten hjelp. Hvis du ikke har arbeidet i et musikkstudio før, har du muligheten til å prøve og feile så mye du orker i Audiotool. Det finnes en egen Audiotool Wiki hvor du kan lære mer. 


Som så mye annet på Internett, er det gratis å bruke Audiotool. Jeg får altså fri tilgang på et avansert musikkstudio fra hvilken som helst datamaskin som er koplet opp mot nettet. Ja, vi elsker Internett!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar