mandag 23. mai 2011

Bør vi unngå K-ordet?

En av mange tolkninger: kor = kapper

Jeg har erfart at ordet 'kor' kan være ekskluderende. Vi som arbeider med kor, som synger i kor, som lytter til korsang, veit at det er mange positive sider ved det vi driver med. Vi er stolte av å være del av et eller flere kor. Men andre mennesker kan bli skremt av tanken på å synge i kor. Selve ordet kan holde dem borte fra aktiviteten. 


Det er mange ulike tolkninger som kan dukke opp i tankene våre når det er snakk om kor. 

  • En gruppe åtteåringer som synger om Jesus på kjøpesenteret
  • Godt voksne menn med sangerlue og stevnemedaljer på jakka
  • De menneskene som står oppe på galleriet i kirka på julegudstjenesten
  • Fisefine folk som er kledd i svart og har noter i hendene 
Mange mennesker svarer ja dersom du spør om de har lyst til å synge, men svarer nei dersom du spør om de har lyst til å synge i kor. 

Vi er klar over dette sjøl. Stadig hører jeg sangere og dirigenter beskrive ensemblet sitt som "et annerledes kor". For korene selv er det altså viktig å fortelle at de ikke er det folk tror. Prøv å Google "annerledes kor" så ser du hva jeg mener. Mange av oss er desperate etter å fortelle verden omkring oss at vi ikke driver med kor i "vanlig forstand". Det tyder på at vi selv synes at det finnes uheldige tolkninger av ordet.

Noen unngår alltid ordet 'kor' i markedsføringa si - både på konsertplakater og når de skal rekruttere nye sangere. Et av korene jeg dirigerer har nettopp skifta navn av samme grunn. Jeg tror det er et fornuftig valg. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar