Den russiske gruppa Akappella Ekspress på scenen i Kaluga |
Hvis du noensinne har sittet i juryen i en konkurranse for kor- eller vokalgrupper, vil du nikke gjenkjennende til mye av det Jonathan Minkoff skriver. Jeg har oversatt hans liste over vanlige feil til norsk, men oppfordrer deg til å lese hele teksten her: http://www.acappella101.com/home/top-10-a-cappella-competition-mistakes
Selv om dette er vanlige feil i konkurranser, gjelder det samme for konserter også. Og dette er like relevant for kor som det er for vokalgrupper. Jeg har tidligere skrevet litt om repertoar til konkurranser og om hvorfor jeg kjeder meg på mange konserter.
- Framføringen deres begynner i samme øyeblikk som dere setter foten på podiet. Jurymedlemmene begynner å vurdere dere før dere begynner å synge.
- Dere er ikke usynlige før og etter en sang. Behold kontakten med publikum mellom sangene. Dere blir vurdert hele tida.
- Uttrykk følelsene i teksten, ikke i nonsense-stavelsene. Dersom dere synger et arrangement med solist og akkompagnerende stemmer.
- 'Enkelt og perfekt' går i ring rundt 'vanskelig og nesten'. Velg et repertoar som dere behersker 100%.
- Ikke syng før dere faktisk skal synge. Mange jurymedlemmer vil gi dere trekk dersom dere synger eller nynner den første akkorden før dere setter i gang sangen.
- En snakker mens en annen gir tonen. Dersom dere skal si noen ord mellom sangene må dere være klar til å synge når siste ord er sagt.
- Dynamikk er nødvendig. Uansett om dere synger et arrangement av en popsang hvor originalen er fullstendig uten variasjon i dynamikk, blir a cappella-versjoner dødsens kjedelig uten dynamikk og frasering.
- Hold dere i hver sangers tessitura. Konkurranser er ikke stedet for å bruke yttergrensene av stemmeomfanget.
- Du vinner ikke en sangkonkurranse ved å snakke. Bruk ikke mer tid enn nødvendig mellom sangene.
- Originalitet kan avgjøre. Unngå repertoar som jurymedlemmene kjenner fra før.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar