Jeg har sittet i juryen i en god del konkurranser for kor. Noen av dem har vært nasjonale konkurranser (i Norge, Estland og Russland), men de fleste har vært internasjonale konkurranser hvor kor fra mange ulike land har konkurrert mot hverandre. Nå har jeg nettopp vært jurymedlem i en konkurranse igjen, hvor jeg skulle skille hummer fra kanari.
Mange kor tryner skikkelig når de velger repertoar til konkurranser. Volker Hempfling skreiv nylig en artikkel om å velge repertoar til konkurranser, og da jeg leste artikkelen hans, fikk det meg til å tenke gjennom hvordan jeg selv reagerer når jeg skal bedømme kor.
Dersom dere bestemmer dere for å delta i en konkurranse, er det i en del tilfeller et obligatorisk stykke som skal framføres. Men i de fleste konkurranser velger dere selv hva dere vil synge. Og selv i de konkurransene hvor det er obligatorisk musikk, vil dere selv velge de fleste av stykkene dere skal framføre. Disse valgene kan bety mye for hvordan juryen vurderer dere.
Så og si alle konkurranser setter begrensninger på hvor mange minutter dere kan bruke på podiet. Utnytt den tida dere har til fulle. Syng mange korte stykker, snarere enn få og lange stykker. Når jeg hører et kor synge, vurderer jeg hvert stykke de synger. Hvis dere driter dere ut i ett av seks stykker, gjør det mye mindre skade enn om dere synger dårlig i ett av tre stykker.
Unngå "greatest hits"-lista fra korlitteraturen. Hvis dere velger Ave maris stella av Grieg, Bogoroditse devo av Rahmaninov eller Ave Maria av Javier Busto, kjenner juryen musikken til minste detalj. Du kan vedde på at alle juryens medlemmer selv har dirigert disse stykkene mange ganger, og at de har sterke personlige meninger om hvordan de bør framføres. Dessuten hører de umiddelbart dersom dere gjør en feil i et velkjent stykke. Velger dere ukjent musikk, krever det større konsentrasjon fra juryens medlemmer, og de har ikke i like stor grad noen fasit for hvordan musikken bør framføres.
Velg stykker med variasjon. Unngå å synge to langsomme stykker etter hverandre. Unngå å synge to raske stykker etter hverandre. Unngå å synge to stykker i samme toneart etter hverandre. I konkurranser må jurymedlemmene høre mange timer musikk, og dere må unngå at de kjeder seg mens de hører på deres framføringer.
Velg musikk som passer til deres tekniske nivå. Jeg har hørt framføringer av Bach-motetter som knapt hang sammen, for eksempel. I alle konkurranser opplever jeg at mange kor velger et repertoar som er for vanskelig. Juryen liker gode framføringer, selv om musikken er enkel.
En svært vanlig feil er å prøve seg på å synge swing uten å mestre det. Hvis dere skal synge jazzarrangementer og ikke er dønn sikre på at dere kan få ting til å swinge, velg heller et stykke som har streite åttendedeler.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar